Igennem filosofiens historie har forskellige tænkere forsøgt at finde et sikkert udgangspunkt for tænkningen, fx 'der må have været en første bevæger', 'jeg tænker, altså er jeg', 'verden må have haft en første begyndelse' eller identitetssætningen, 'A=A' og flere andre.
Men intet forsøg har været ubestridt og alle forsøg er tilsyneladende strandet på uovervindelige vanskeligheder.
Hvorfor?
Måske ligger svaret i selve tænkningens natur. Når en tænker foreslår et udgangspunkt, en begyndelse, så er den pågældende tænker så at sige i tanken, udgangspunktet. Men det synes at være tænkningens natur at man derefter så at sige med et billede kan hæve sig over eller betragte udgangspunktet eller den grundlæggende tanke udefra og derved åbnes der mulighed for kritik og usikkerhed om udgangspunktets rigtighed eller rimelighed.
Tænkningens natur synes at være netop det; en søgen efter et fast udgangspunkt eller begyndelse ved en grundlæggende antagelse eller aksiom; for derefter at hæve sig over antagelsen, se den udefra, hvorved man gør antagelsen usikker eller åben for kritik.
Et eksempel kan være at betragte tanken om nødvendigheden af en grundlæggende antagelse ved enhver erkendelse hvilket kan formuleres sådan:
Enhver erkendelse må nødvendigvis gøre en første, grundlæggende antagelse.
Hvis vi betragter denne tanke kan man fx hæve sig over den eller se den udefra ved spørgsmålene:
Hvorfor er det nødvendigt at gøre en første antagelse ved enhver erkendelse? Er denne tanke rigtig eller sand? Hvad er det i givet fald ved den menneskelige tanke eller erkendelse, der gør en sådan antagelse nødvendig?
Måske er formen for den menneskelige erkendelse af typen:
Hvis X er tilfældet, så Y, Z osv.
Måske er det ikke muligt for den menneskelige erkendelse at opnå absolut eller ubetvivlelig viden overhovedet men kun - som fx Platon skrev - at nå sandsynlige eller tilnærmede erkendelser.
Og grunden kan være, at for enhver påstand, P, kan - med større eller mindre rimelighed - hævdes den modsatte påstand, non-P, eller ikke-P.
Eller måske er det bare en del af tankens natur; at søge at forstå, men derefter, når man mener at have forstået, at hæve sig over denne forståelse eller tanke og se den udefra, hvorved man kan nå en ny forståelse osv; ikke nødvendigvis som en uendelig regress, men måske som en stadigt dybere forståelse.
Kommentarer
Send en kommentar