Gud er kærlighed og derfor søgbar i hjertet
Foranlediget af en læser (af indlægget To Gudsbeviser), der undrede sig over, hvad jeg egentlig mener med hjertets bevis for Guds eksistens og den efterfølgende forståelse af noget af den Almægtiges natur - at Gud er kærlighed - skal jeg her give en kort og forhåbentlig klar forklaring.
Jeg vil give den i form af en tænkt pædagogisk situation mellem en mor og hendes 3-5 årige barn:
Barnet spørger hvem Gud er og hvor Han er. Moren peger på barnets hjerte og siger:
- Der bor Gud! Kan du ikke mærke Ham?
Mere er det egentlig ikke. Barnet vil da kunne mærke eller føle Gud i tryghed, ro og glæde.
Det er kun os voksne, der ofte er så tumpede, at vi skal vejen rundt om filosofi, religion, hellige skrifter, dogmer og indviklede forklaringer og dertil hørende stridigheder, krige, fordømmelser og andre tvivlsomme kilder og fænomener.
Der er egentlig ikke noget nyt i dette. Der er tale om en religiøs grunderfaring, som mange troende - jøder, kristne, muslimer, mormoner og de, der allerede har grebet det nye, Vandrer mod Lyset - vil kunne genkende.
En anden har henvendt sig med al Ghazalis kontingentsbevis, der minder om Aristoteles' ubevægede bevæger (årsagen uden årsag) og skolastisk filosofi.
Men - alle disse forklaringer kan være gode nok, måske holder de, måske ikke - vi bliver gamle inden vi helt forstår alle disse sindrige teorier og logiske tricks, og så har vi ikke tid nok og vi kommer måske til at korrumpere kernen i spørgsmålet og virkeligheden bag, eller lader os forvirre og vildlede af menneskelige traditioner og usunde religiøse miljøer og alt for strenge - for sandheden fremmede - udlægninger af det hellige.
Hvorfor så ikke nøjes med det simpleste og hjertets enkle sandheder?
Logiske og videnskabelige beviser for det hellige bliver ofte til våben eller til redskaber til at overbevise eller omvende, og hvis ikke vi kan overbevise, så bliver andre til fjender, som vi vil bekæmpe.
Alt dette er kærligheden, kernen, fremmed. Man søger - og finder måske - et våben - og Gud går stille ud ad bagdøren. Gud er ikke en knyttet næve, men et kærtegn.
Det skulle være overflødigt, men jeg vil alligevel nævne, at når jeg i denne forbindelse taler om hjertet, mener jeg naturligvis ikke det fysiske organ, men derimod det hjertecenter, som Vandrer mod Lyset beskriver i forbindelse med åndernes legemlige udseende, s. 171-172: Kærlighedens oversanselige, åndelige basis i mennesket.
Det hele er så enkelt. Hvorfor gøre det så svært?
Hvis det er så nemt, hvad adskiller så dit "bevis" fra dette:
SvarSlet"Barnet spørger hvem Djævelen er og hvor Han er. Moren peger på barnets hjerte og siger:
- Der bor Djævelen! Kan du ikke mærke Ham?
Mere er det egentlig ikke. Barnet vil da kunne mærke eller føle Djævelen i tryghed, ro og glæde."
Når det hjerte, Moren peger på, ikke er det fysiologiske, hvor peger hun så hen? Lad os glæde os over, at hverken matematikken, videnskaberne eller retssalene håndterer begrebet "bevis" så lemfældigt,