I den traditionelle politiske tænkning og forståelse opdeler man normalt de politiske partier på en højre-venstre linje eller skala, altså en ret linje fra det yderste venstre til det yderste højre.
Måske er det mere retvisende at se det politiske spektrum som en cirkel:
Fra midterpartierne og udad mod fløjene drejer ideologien og politikken ind mod hinanden og samles på yderfløjene i et fællespunkt for det yderste højre og venstre.
Dette fællespunkt er totalitarismen.
Men også før fløjene mødes her, udad eller ind mod hinanden i cirklen, optræder der lighedspunkter eller analoge fænomener så respekten for frihed og mennesker gradvist aftager i drejningen ind mod hinanden.
'Systemets' eller herskerens vigtighed tiltager rundt på begge fløje ind mod totatilarismens fællespunkt, og borgerens værdighed og respekten for borgeren aftager i samme bevægelse 'udad' eller rettere rundt i spektret.
Andre analoge fænomener for bevægelsen rundt i cirklen er højre- og venstrepopulismen:
Højrepopulismens nationalkonservative Utopia (Utopia; ordret: stedet som ikke er) i en dansk kontekst skulle være velkendt.
Venstrepopulismen forstår jeg som det man kalder 'den politiske korrekthed' og som udmærker sig ved en politisk omklamring af 'de fremmede' med en kerne af den samme menneskeforagt man også finder på 'det yderste højre' blot forklædt, kombineret med en økonomisk ekstravagance for offentlige midler, groft sagt en gavmildhed med andres penge.
Og begge 'fløje' køber sine stemmer og sin indflydelse dels (igen i en dansk kontekst) hos de ældre (de nationalkonservative), dels hos fattige og marginaliserede (det 'yderste' venstre).
Sådan nærmer den røde og den brune fascisme sig til hinanden rundt i den politiske cirkel, og jeg tror det er rigtigt at sige, at begge systemer ikke fungerer og at den i begge systemer indbyggede undertrykkelse af frihed og udtalte menneskeforagt dømmer dem begge til en plads på historiens politiske losseplads.
Måske er det mere retvisende at se det politiske spektrum som en cirkel:
Fra midterpartierne og udad mod fløjene drejer ideologien og politikken ind mod hinanden og samles på yderfløjene i et fællespunkt for det yderste højre og venstre.
Dette fællespunkt er totalitarismen.
Men også før fløjene mødes her, udad eller ind mod hinanden i cirklen, optræder der lighedspunkter eller analoge fænomener så respekten for frihed og mennesker gradvist aftager i drejningen ind mod hinanden.
'Systemets' eller herskerens vigtighed tiltager rundt på begge fløje ind mod totatilarismens fællespunkt, og borgerens værdighed og respekten for borgeren aftager i samme bevægelse 'udad' eller rettere rundt i spektret.
Andre analoge fænomener for bevægelsen rundt i cirklen er højre- og venstrepopulismen:
Højrepopulismens nationalkonservative Utopia (Utopia; ordret: stedet som ikke er) i en dansk kontekst skulle være velkendt.
Venstrepopulismen forstår jeg som det man kalder 'den politiske korrekthed' og som udmærker sig ved en politisk omklamring af 'de fremmede' med en kerne af den samme menneskeforagt man også finder på 'det yderste højre' blot forklædt, kombineret med en økonomisk ekstravagance for offentlige midler, groft sagt en gavmildhed med andres penge.
Og begge 'fløje' køber sine stemmer og sin indflydelse dels (igen i en dansk kontekst) hos de ældre (de nationalkonservative), dels hos fattige og marginaliserede (det 'yderste' venstre).
Sådan nærmer den røde og den brune fascisme sig til hinanden rundt i den politiske cirkel, og jeg tror det er rigtigt at sige, at begge systemer ikke fungerer og at den i begge systemer indbyggede undertrykkelse af frihed og udtalte menneskeforagt dømmer dem begge til en plads på historiens politiske losseplads.
Kommentarer
Send en kommentar