I Mircea Eliades, De religiøse ideers historie, finder vi den ejendommelige tanke om menneskets guddommeliggørelse og frelse ved Guds nåde i Østkirken efter skemaet:
Bøn - mystisk lys - theosis (guddommeliggørelse) (kap. 32, 257)
Denne tanke er ejendommelig fordi man i bibelens syndefaldsmyte læser, at menneskets forsøg på at blive lig Gud netop fører til faldet og uddrivelse af Paradis.
Den virkelige natur af denne 'guddommeliggørelse' forstås da også ved at betragte det 'mystiske lys' som en manifestation af mørket, 'slangen' (kundalini i østlig filosofi og spiritualitet):
En manifestation af mørkets 'lyse' ('lysende') side (se tidligere indlæg om dette her på bloggen).
Vi kan også henvise til tanken om Lucifer ('lysbringeren'; djævelen i hans 'lysende' og bedrageriske skikkelse).
Ved menneskets påståede guddommeliggørelse og frelse ved 'Guds nåde' er der altså grund - også bibelsk - til at betragte dette bedrag som en gentagelse af det oprindelige fald.
Menneskets påståede - men fejlagtige - guddommeliggørelse findes også i kristen og islamisk mystik, i indisk filosofi og spiritualitet og i den vulgære New Age bevægelse.
Bøn - mystisk lys - theosis (guddommeliggørelse) (kap. 32, 257)
Denne tanke er ejendommelig fordi man i bibelens syndefaldsmyte læser, at menneskets forsøg på at blive lig Gud netop fører til faldet og uddrivelse af Paradis.
Den virkelige natur af denne 'guddommeliggørelse' forstås da også ved at betragte det 'mystiske lys' som en manifestation af mørket, 'slangen' (kundalini i østlig filosofi og spiritualitet):
En manifestation af mørkets 'lyse' ('lysende') side (se tidligere indlæg om dette her på bloggen).
Vi kan også henvise til tanken om Lucifer ('lysbringeren'; djævelen i hans 'lysende' og bedrageriske skikkelse).
Ved menneskets påståede guddommeliggørelse og frelse ved 'Guds nåde' er der altså grund - også bibelsk - til at betragte dette bedrag som en gentagelse af det oprindelige fald.
Menneskets påståede - men fejlagtige - guddommeliggørelse findes også i kristen og islamisk mystik, i indisk filosofi og spiritualitet og i den vulgære New Age bevægelse.
Kommentarer
Send en kommentar