I en del filosofiske og religiøse traditioner findes ideen om en underliggende eller højeste virkelighed bag sanseverdenens skin og fænomener.
Ideen findes således i hinduismen, buddhismen, taoismen, daoismen og med filosofiske medklange hos Platon (hulebilledet), Plotin (det uudsigelige, uerkendelige Ene grundprincip), Kant (Kritik af den rene fornuft; begrebet 'ding-an-sich' og tings tilsynekomst (Erscheinung), 'das ding-fur-uns'; Kant afviser at vi kan erkende tingen i sig selv eller den egentlige virkelighed bag tilsynekomsterne) og Hegel (der i Åndens fænomenologi efter en længere begrebslogisk bevægelse hævder identitet mellem det erkendende subjekt og det erkendte objekt hvilket skulle føre til den absolutte eller egentlige viden; dvs Hegel åbner - modsat Kant - for muligheden af at erkende den underlæggende virkelighed bag alt).
Hvis vi tager Vandrer mod Lyset som udgangspunkt bliver forståelsen noget klarere i forhold til de nævnte traditioner og værkers ofte vidtløftige tanker, idet vi kan sige at den egentlige og underliggende virkelighed bag 'Mayas slør' (som det kaldes i hinduismen) er den oversanselige verden, lysets verden, og hvis vi spørger til et eneste grundlæggende princip er det lyset, eller mere anskueligt, kærligheden, lysets essens.
Det Ene princip, den egentlige eller højeste virkelighed er således ikke noget mystisk eller uerkendeligt som kun kan opleves eller erfares efter årelang meditation og askese eller studier, men derimod noget meget almindeligt som alle kender til:
Kærligheden er tao, det Ene, eller hvad vi nu kalder det; det der er der hele tiden og som gennemtrænger alt og ligger under alt og kærlighedens oprindelse og udspring er Gud.
(Jeg forstår her tao både i betydningen den evige kraft der gennemstrømmer universet eller verdensaltet og ligger under alt (taoismen; jf Wikipedia, artiklen om taoismen, 31.5. 2019) og i betydningen vejen (ibid) understøttet af 3. Mos. 19, 18 (næstekærlighedsbuddet som senere både Jesus (Matt. 22, 39-40) og Paulus (Rom. 13, 9-10) citerer og hævder som det vigtigste eller højeste eller første bud sammen med kærligheden til Gud; kærligheden som vejen til Gud)).
Ideen findes således i hinduismen, buddhismen, taoismen, daoismen og med filosofiske medklange hos Platon (hulebilledet), Plotin (det uudsigelige, uerkendelige Ene grundprincip), Kant (Kritik af den rene fornuft; begrebet 'ding-an-sich' og tings tilsynekomst (Erscheinung), 'das ding-fur-uns'; Kant afviser at vi kan erkende tingen i sig selv eller den egentlige virkelighed bag tilsynekomsterne) og Hegel (der i Åndens fænomenologi efter en længere begrebslogisk bevægelse hævder identitet mellem det erkendende subjekt og det erkendte objekt hvilket skulle føre til den absolutte eller egentlige viden; dvs Hegel åbner - modsat Kant - for muligheden af at erkende den underlæggende virkelighed bag alt).
Hvis vi tager Vandrer mod Lyset som udgangspunkt bliver forståelsen noget klarere i forhold til de nævnte traditioner og værkers ofte vidtløftige tanker, idet vi kan sige at den egentlige og underliggende virkelighed bag 'Mayas slør' (som det kaldes i hinduismen) er den oversanselige verden, lysets verden, og hvis vi spørger til et eneste grundlæggende princip er det lyset, eller mere anskueligt, kærligheden, lysets essens.
Det Ene princip, den egentlige eller højeste virkelighed er således ikke noget mystisk eller uerkendeligt som kun kan opleves eller erfares efter årelang meditation og askese eller studier, men derimod noget meget almindeligt som alle kender til:
Kærligheden er tao, det Ene, eller hvad vi nu kalder det; det der er der hele tiden og som gennemtrænger alt og ligger under alt og kærlighedens oprindelse og udspring er Gud.
(Jeg forstår her tao både i betydningen den evige kraft der gennemstrømmer universet eller verdensaltet og ligger under alt (taoismen; jf Wikipedia, artiklen om taoismen, 31.5. 2019) og i betydningen vejen (ibid) understøttet af 3. Mos. 19, 18 (næstekærlighedsbuddet som senere både Jesus (Matt. 22, 39-40) og Paulus (Rom. 13, 9-10) citerer og hævder som det vigtigste eller højeste eller første bud sammen med kærligheden til Gud; kærligheden som vejen til Gud)).
Kommentarer
Send en kommentar