Gå videre til hovedindholdet

Sandhed

I Vandrer mod Lyset gives implicit nogle meget værdifulde redskaber til sandhedens erkendelse:

I fortalen bedes vi mennesker nøje gennemtænke alle tanker i værket, og derefter forelægge spørgsmålet om værkets eventuelle sandhed for vores samvittighed.

Denne metode kan videre bruges for ethvert værk, fx også for Descartes' eller Kants erkendelsesteorier, eller generelt for ethvert værk eller udsagn, der beskæftiger sig med eller hævder at være sandhed, herunder alle filosofiske, religiøse eller videnskabelige værker og teorier.

Hvis det der søges er noget helt nyt og endnu ukendt, kan en anden af de metoder, der gives i Vandrer mod Lyset bruges, nemlig inspirationen. 

Inspirationen eller den intuitive metode består i, at man i tankerne søger at formulere, hvad man ønsker viden om, og derefter lægger spørgsmålet til side og tænker på andre ting, hvorved tanken gøres parat til at modtage den intuitive, inspiratoriske meddelelse.

Hvis det fra oversanselig side skønnes, at det er formålstjenligt og nyttigt, at den ønskede viden gives til det således søgende menneske, vil svaret på spørgsmålet og den ønskede viden indgives den søgende af skytsånden eller Gud, og svaret vil gives på en sådan måde, at han eller hun ikke er i tvivl om svarets rigtighed, ofte i form af en øjeblikkelig klarhed og vished, det nogle kalder en aha-oplevelse.

Der er altså disse to metoder, som kan bruges ved vurdering af noget allerede givet, samvittighedens prøve, og ved formuleringen og eftersøgningen af noget helt nyt og endnu ukendt, inspirationen eller den intuitive metode.

Og dermed gives i værket en samlet erkendelsesteori eller -metode, der i ydeevne langt overgår, hvad vi mennesker selv kan præstere.

Ethvert menneske kender nok til disse oplevelser, hvor man søger at vurdere sandheden af noget, man får forelagt, kender til det at mærke efter, hvilket kan være en ubevidst brug af samvittighedens prøve.

Og historien er fuld af eksempler på kunstnere, videnskabsmænd og religiøse personligheder, som oplever kun at være medier for et værk, et åndsprodukt, der gives dem udefra, hvilket kan være en ubevidst brug af inspirationen og den intuitive metode. Her vil jeg blot nævne et par stykker:

Komponisten Gustav Mahler skal have sagt, at hans 8. Symfoni, Symphonie der Tausend, med et stod ham klart, og forfatteren Fjodor M. Dostojevskij udtalte, at det var som om, at de bedste passager i hans værker blev ham givet udefra ved inspiration.

Med disse eksempler og mange andre på udødelige værker og tanker, der passerer gennem kunstnere, videnskabsfolk og religiøse personligheder, kan enhver danne sig en mening om inspirationens og den intuitive metodes ydeevne og potentiale, og enhver kan fx efterprøve dette indlægs sandhed ved samvittighedens prøve.

Note:

Den her omtalte inspiratoriske erkendelsesform er omtalt flere steder i de tre gyldne frugter (en betegnelse for Hilsen til Danmark, Vandrer mod Lyset (med de to supplementer) og Forsoningslæren og genvejen) for eksempel i hovedværket s. 235-36 og i Spørgsmål og Svar I, no 3 og 4. Ved at sammenholde disse skriftsteder med efterskriften til Vandrer mod Lyset, hvor der redegøres for, hvordan dette værk er blevet til, ses forskellen mellem den intensive inspiration, der lå til grund for værket, og den mindre intensive, almindelige inspiration jeg taler om i dette indlæg. Den almindelige inspiration og intuitive erkendelsesform er blandt andet kendetegnet ved, at åndsarbejderen træder frem i eget navn, da afsenderen som oftest ikke kendes.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst