Hvis Vandrer mod Lyset er sandhed og vi mennesker både har en fysisk, en astral og en åndelig krop og hjerne, og hvis videre den tolkning af psykoanalysen jeg tidligere har givet her på bloggen er rigtig (Psykoanalyse - en tolkning), så har denne tolkning dog nok alligevel brug for en lille korrektion:
Jeg siger at det spæde barn fødes med en næsten ubegrænset livsdrift (libido), men at det snart møder modstand mod denne stærke libido fra omgivelserne, en modstand eller hæmning som kan sætte sig som neuroser eller 'knuder' i sindet.
Denne opfattelse bør nok nuanceres hvis vi antager - med Vandrer mod Lyset - at mennesket fødes med en moralsk og etisk sans.
Derfor møder den uhæmmede, fysiske livsdrift både ydre og indre modstand (fra omgivelserne og den indre, medfødte etiske og moralske sans), og skaber en modsat strømning i os, dødsdriften, thanatos, og indre konflikt, og dette peger videre mod en grundliggende konflikt i menneskesindet:
Konflikten mellem det fysiske og det åndelige i os.
For udover den første konflikt (libidoen og modstanden mod den) vi møder i livet, rammes vi for anden gang af den grundliggende konflikt mellem åndeligt og fysisk i puberteten.
Når det seksuelle melder sig, er kønsdriften, ligesom den oprindelige livsdrift, nærmest ubegrænset, men møder også - både indefra og udefra - modstand.
Indefra fordi ånden er strengt monogam (vi er skabt to og to som dualer) og udefra fordi normen i de fleste samfund hævder det monogame forhold som ideal (og således afspejler den åndelige monogami) og fordømmer det polygame menneske ('utroskab').
Derfor er der i det mindste to aspekter og grundkonflikter i os mennesker:
De oprindeligt ubegrænsede drifter, livsdriften og kønsdriften, som både indefra og udefra hæmmes og møder modstand og således danner baggrund for mange neurotiske tilstande og konflikter både i den enkelte og mellem mennesker.
Da disse drifter er konstante (men måske aftagende med alderen) og hæmmede, vil selv det højest udviklede og ædle menneske kunne hjemsøges af indre uro og konflikter med andre mennesker.
Men på den anden side kan denne indsigt bringe sindet en ro ved at erkende at det fuldkomne eller perfekte ikke kan nås af os mennesker.
Jeg siger at det spæde barn fødes med en næsten ubegrænset livsdrift (libido), men at det snart møder modstand mod denne stærke libido fra omgivelserne, en modstand eller hæmning som kan sætte sig som neuroser eller 'knuder' i sindet.
Denne opfattelse bør nok nuanceres hvis vi antager - med Vandrer mod Lyset - at mennesket fødes med en moralsk og etisk sans.
Derfor møder den uhæmmede, fysiske livsdrift både ydre og indre modstand (fra omgivelserne og den indre, medfødte etiske og moralske sans), og skaber en modsat strømning i os, dødsdriften, thanatos, og indre konflikt, og dette peger videre mod en grundliggende konflikt i menneskesindet:
Konflikten mellem det fysiske og det åndelige i os.
For udover den første konflikt (libidoen og modstanden mod den) vi møder i livet, rammes vi for anden gang af den grundliggende konflikt mellem åndeligt og fysisk i puberteten.
Når det seksuelle melder sig, er kønsdriften, ligesom den oprindelige livsdrift, nærmest ubegrænset, men møder også - både indefra og udefra - modstand.
Indefra fordi ånden er strengt monogam (vi er skabt to og to som dualer) og udefra fordi normen i de fleste samfund hævder det monogame forhold som ideal (og således afspejler den åndelige monogami) og fordømmer det polygame menneske ('utroskab').
Derfor er der i det mindste to aspekter og grundkonflikter i os mennesker:
De oprindeligt ubegrænsede drifter, livsdriften og kønsdriften, som både indefra og udefra hæmmes og møder modstand og således danner baggrund for mange neurotiske tilstande og konflikter både i den enkelte og mellem mennesker.
Da disse drifter er konstante (men måske aftagende med alderen) og hæmmede, vil selv det højest udviklede og ædle menneske kunne hjemsøges af indre uro og konflikter med andre mennesker.
Men på den anden side kan denne indsigt bringe sindet en ro ved at erkende at det fuldkomne eller perfekte ikke kan nås af os mennesker.
Kommentarer
Send en kommentar