Udover de problemer ved Humes erkendelsesteori som jeg og andre har påtalt;
At hans egen erkendelsesteori ikke bygger på sanseindtryk (impressions), og derfor er ugyldig, samt at vi ikke har noget sanseindtryk af vores tanker som sådan, altså ikke det tankerne er om men tankerne som sådan, hvorfor enhver tanke må være ugyldig og derfor enhver erkendelse ugyldig og umulig;
Så er det et problem, når han afviser begreber generelt i erkendelsen, fordi de ikke er afledte (derived) af sanseindtryk (impressions).
Det er et problem, idet vi så også må afvise begrebet "sandhed". Hvis Humes teori er sand, må vi afvise begrebet "sandhed", hvorfor hans teori ikke kan være sand, hvilket er en selvmodsigelse, kontradiktion.
Reddes hans teori hvis vi siger, at "sandhed" ikke findes som sådan, som begreb, men kun eksempler på noget sandt?
Efter min opfattelse nej. For eksempler forudsætter noget, det er eksempler på, accidents (tilfælde) forudsætter begreb. Således forudsætter også noget sandt, eksempler på noget sandt, begrebet sandhed.
I videre perspektiv har disse tanker medklange, konnotationer, i skolastikkens nominalisme/realisme diskussion, om - og i givet fald i hvilken forstand - begreber overhovedet findes.
Min tanke er altså den, at accidents forudsætter begreb, fx begrebet "sandhed", idet vi ellers ender i kontradiktion, selvmodsigelse.
Den eneste mulige redning af Humes erkendelsesteori jeg kan se er, hvis vi siger, at også begreber er afledte af sanseindtryk. Hvis fx begrebet "rød" afledes ved sansning af en del røde ting.
Det overordnede spørgsmål er altså, om accidents forudsætter begreb eller omvendt, og diskussionen har dermed rødder tilbage i Platons tanke om en ideverden som forudsætning for den konkrete verden, vi lever i.
Om - med andre ord - den konkrete verden er en afbildning af ideverdenen, eller om ideverdenen er en afbildning af den konkrete verden.
Men selv hvis vi siger, at begreber som fx "rød" afledes af sanseindtryk ved iagttagelse, sansning, af flere røde ting, så hjælper det os ikke i forhold til begrebet "sandhed", som ikke på nogen måde kan siges at føre tilbage til sansning.
Og hvis ikke "sandhed" sanses, så er begrebet ifølge Hume tomt og meningsløst, deriblandt Humes egen teori. Og med denne kontradiktion mener jeg, at Humes teori falder.
Kommentarer
Send en kommentar