Idet jeg trækker på arven fra Mosebøgerne (3. Mosebog, 19, 18; næstekærlighedsbudet, 'du skal elske din næste som dig selv', som Jesus, Paulus og apostlen Jakob senere citerer) og Den gyldne regel ('gør mod andre som du ønsker andre skal gøre mod dig') vil jeg sige, at en etisk forsvarlig holdning til mennesker i nød er at behandle nødstedte som vi selv ville ønske at blive behandlet, hvis vi var i samme situation.
Det vil sige: Hvordan ville vi selv ønske at blive behandlet, hvis vi var flygtninge, hvis vi var romaer, hvis vi var narkomaner, hvis vi var syge osv?
Ville vi så ønske at andre skulle gøre livet utåleligt for os, ville vi som flygtninge ønske at blive stuvet sammen i lejre, frysende og sultende eller udsat for hede og tørst, ville vi ønske at blive afvist og risikere at drukne i Middelhavet, ville vi ønske at blive chikaneret og forfulgt på grund af vores hudfarve eller fordi vi taler et andet sprog eller har en anden religion osv?
Vi kan forstærke tanken ved at sige, at enhver lidelse og nød kunne være vores egen. Den ydmyge vil let erkende dette, mens kun den tåbeligt selvsikre og arrogante vil benægte det.
Vi kan forstærke tanken ved at sige, at enhver lidelse og nød kunne være vores egen. Den ydmyge vil let erkende dette, mens kun den tåbeligt selvsikre og arrogante vil benægte det.
Med hensyn til flygtninge så er der ingen der siger at et enkelt land alene skal løfte denne opgave, men for de lande som samlet blok der nyder fred kan det med ret siges at være en etisk forpligtelse.
Note: Den gyldne regel findes i en række kulturer og religiøse og filosofiske traditioner og i forskellige varianter; fx i Jesu bjergprædiken (Matt. 7, 12, Luk. 6, 31), i Islam (hadith; Kitab al-Kafi vol 2, p. 146), hos Kong-tse, i jødedommen (Hillel), i Brahmanisme (Mahabharata, 5: 1517), i buddhismen (Samyutta Nikaya v. 353, Udanavarga 5: 18), i hinduismen (Mencius Vii. A. 4), i taoismen (Tai Shang Kan Ying Pien), Yoruba, Zarathustrianismen (Dadistan-i-dinik, 94:5, Shayast-na-Shayast, 13:29), hos Platon, Sokrates og Seneca og flere andre (kilde: religioustolerance.org). Undertiden formuleres det grundlæggende etiske princip i en negativ formulering (også i forskellige varianter), 'sølvreglen'; 'gør ikke mod andre, hvad du ikke ønsker andre skal gøre mod dig' (kilde: Wikipedia)
Note: Den gyldne regel findes i en række kulturer og religiøse og filosofiske traditioner og i forskellige varianter; fx i Jesu bjergprædiken (Matt. 7, 12, Luk. 6, 31), i Islam (hadith; Kitab al-Kafi vol 2, p. 146), hos Kong-tse, i jødedommen (Hillel), i Brahmanisme (Mahabharata, 5: 1517), i buddhismen (Samyutta Nikaya v. 353, Udanavarga 5: 18), i hinduismen (Mencius Vii. A. 4), i taoismen (Tai Shang Kan Ying Pien), Yoruba, Zarathustrianismen (Dadistan-i-dinik, 94:5, Shayast-na-Shayast, 13:29), hos Platon, Sokrates og Seneca og flere andre (kilde: religioustolerance.org). Undertiden formuleres det grundlæggende etiske princip i en negativ formulering (også i forskellige varianter), 'sølvreglen'; 'gør ikke mod andre, hvad du ikke ønsker andre skal gøre mod dig' (kilde: Wikipedia)
Kommentarer
Send en kommentar