Indenfor forskellig spirituel teori og praksis taler man om det ønskelige i "egoets død" og udslukkelsen af alle ønsker som et ideal, man bør tilstræbe.
Imidlertid er det netop dette, som det astrale mørkefænomen, kundalini, forsøger at gøre mod mennesker.
I virkeligheden er det hele en illusion. Mørket har således ikke magt til at dræbe menneskets åndelige, evige jeg.
Jegets virkelige død er dog en mulighed. Men det kræver, at man beder Gud udslette sit levende jeg for evigt. Ingen har dog endnu valgt denne mulighed, den evige og absolutte død.
Tanken om egoets død findes i øvrigt også i både kristen og islamisk mystik (sufisme) gennem ideen om det ekstatiske møde eller forening med Gud og den dermed (påståede) udslettelse af personligheden (eller egoet). Den energimæssige baggrund for sådanne tanker og ideer er dog som anført ovenfor (kundalini) og hører altså under mørket, det onde.
Med nogen ret kan disse tanker siges at føre tilbage til det buddhistiske begreb om Nirvana - ikke som dette blev hævdet af Buddha (ifølge VmL var Buddhas begreb om Nirvana oprindeligt ment som en ubrydelig forbindelse med Gud - ikke personlighedens udslettelse) men som traditionen senere tilskrev ham.
Imidlertid er det netop dette, som det astrale mørkefænomen, kundalini, forsøger at gøre mod mennesker.
I virkeligheden er det hele en illusion. Mørket har således ikke magt til at dræbe menneskets åndelige, evige jeg.
Jegets virkelige død er dog en mulighed. Men det kræver, at man beder Gud udslette sit levende jeg for evigt. Ingen har dog endnu valgt denne mulighed, den evige og absolutte død.
Tanken om egoets død findes i øvrigt også i både kristen og islamisk mystik (sufisme) gennem ideen om det ekstatiske møde eller forening med Gud og den dermed (påståede) udslettelse af personligheden (eller egoet). Den energimæssige baggrund for sådanne tanker og ideer er dog som anført ovenfor (kundalini) og hører altså under mørket, det onde.
Med nogen ret kan disse tanker siges at føre tilbage til det buddhistiske begreb om Nirvana - ikke som dette blev hævdet af Buddha (ifølge VmL var Buddhas begreb om Nirvana oprindeligt ment som en ubrydelig forbindelse med Gud - ikke personlighedens udslettelse) men som traditionen senere tilskrev ham.
Kommentarer
Send en kommentar